Thanksgiving Dalam Islam

Ketika hari Thanksgiving (Hari kesyukuran bagi orang Kristian) sedang disambut di Kanada, seorang lelaki non Muslim masuk ke dalam sebuah kedai yang dimiliki oleh orang Islam. Ketika berada di dalam, perhatiannya dicuri oleh sebuah kalendar yang tergantung di dinding. Lelaki itu ingin tahu kenapa bulan Oktober di dalam kalendar tersebut sangat berbeza jika dibandingkan dengan kalendar biasa yang ada di kebanyakan kedai. Cuti yang ada juga tidak ditandakan pada hari yang sama dengan kalendar lain.

Lelaki non Muslim itu kemudiannya berpaling kepada si pemilik kedai dan bertanya: "Adakah orang Islam meraikan hari Thanksgiving?"

Tanpa teragak-agak si pemilik kedai terus menjawab: "Sudah tentu kami sambut!"

Lelaki non Muslim itu tidak percaya, lalu dia berkata: "Apa yang kamu maksudkan dengan 'kami sambut'? Tidak ada satu pun Hari Kesyukuran ditandakan dalam kalendar kamu."

Si pemilik kedai melihat pelanggannya dengan senyuman di wajah: "Apa yang kamu tengok itu adalah kalendar Islam. Sebagai orang Islam kami tidak perlukan cuti khas untuk bersyukur kepada Pencipta kami atas setiap benda yang Dia telah kurniakan dan sediakan kepada kami. Setiap saat kami sentiasa bersyukur tak kira betapa kecil sekalipun berkat yang kami dapat."


Cerita ni aku copy paste dari sorang Muallaf berdarah Jamaica-Canada-French di Kanada. Stumble upon her blog while surfing. Credit to Laughing Muslimah for this story. Kesimpulannya, tiada masa spesifik untuk bersyukur. We can do it whenever we want. Allah bagi kita nikmat, kita ucap terima kasih kepada Dia. Kalau Dia tak henti-henti bagi kita nikmat, takkan la kita nak duk diam goyang kaki berlagak macam bos, ye dak?

No comments: